Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2012

Που συμφωνούν και που διαφωνούν Ε.Ε. και Δ.Ν.Τ. για το Ελληνικό χρέος

Η λύση για την Ελλάδα δεν ήρθε από τη χθεσινή συνεδρίαση μεταξύ Ε.Ε. και Δ.Ν.Τ., αντίθετα η Κριστίν Λαγκάρντ κράτησε σκληρή στάση επιμένοντας στο καταστατικό του ταμείου. Αντί μείωσης του χρέους στο 120% το 2020 πρότειναν λύση με διαφορά δεκαετίας.



Σύμφωνα με το σχέδιο που διέρρευσε μέσω Reuters οι εταίροι παρουσίασαν ένα σχέδιο που περιλαμβάνει:

-Μείωση των επιτοκίων από τις 150 στις 70 μονάδες βάσης

-Αναστολή πληρωμών των τόκων των δανείων της Ελλάδας από τον EFSF επί 10 έτη.

-Επιστροφή των κερδών της ΕΚΤ για επαναγορά ελληνικού χρέους στο 144% το 2020, στο 133% το 2022και στο 111% το 2030.
Το πακέτο αυτό θεωρήθηκε απαράδεκτο από το ΔΝΤ. Στο καταστατικό του προβλέπεται χρηματοδότηση χωρών των οποίων το χρέος είναι βιώσιμο. Το ΔΝΤ συμφώνησε με βάση μείωση του ελληνικού χρέους στο 120% του ΕΠ το 2020 και έτσι τώρα βάσει καταστατικού του ΔΝΤ υπάρχει πλήρες αδιέξοδο.

Επί της ουσίας η κ. Λαγκάρντ επανέφερε το θέμα του κουρέματος, όμως ήδη η ευρωπαϊκή πλευρά είχε τονίσει ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί και έτσι επήλθε το αδιέξοδο.

Η συνεδρίαση έληξε με την πλευρά του ΔΝΤ να προειδοποιεί ότι επιθυμεί άμεση λύση, να δίνει περιθώριο ως τη Δευτέρα και επί της ουσίας να απειλεί ότι θα επαναφέρει το κούρεμα ως μόνη λύση...

Το 15σέλιδο κείμενο που κυκλοφόρησε μεταξύ των υπουργών οικονομικών, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του ΔΝΤ, παρουσιάζει ανάγλυφα το πόσο εκτός τροχιάς βρίσκεται η Ελλάδα στο να μειώσει το χρέος της και παραθέτει μια σειρά μέτρων για το πως θα μπορούσε αυτό να μειωθεί μέχρι το 2020, σημειώνει ωστόσο ότι αυτα τα μέτρα δεν αρκούν χωρίς να δεχθούν απώλειες οι ευρωπαίοι πιστωτές της Ελλάδας.

Στο έγγραφο υπογραμμίζεται ότι χωρίς πακέτο μέτρων μείωσης του ελληνικού χρέους, αυτό θα ανέλθει το 2020 στο 144% του ΑΕΠ και θα υποχωρήσει στο 133% το 2022 και στο 111% το 2030.

"Το πακέτο επιλογών δεν καθιστά δυνατό ένα λόγο χρέους-προς- ΑΕΠ κοντά στο 120% δίχως να γίνει προσφυγή σε μέτρα που έχουν ως αποτέλεσμα απώλειες κεφαλαίου ή δημοσιονομικές επιπτώσεις για τα κράτη-μέλη της ευρωζώνης, ή δίχως πρόβλεψη για μια πιο ολοκληρωμένη επαναγορά χρέους με ενεργοποίηση ρητρών συλλογικής δράσης", αναφέρει το κείμενο.

"Γι'αυτό θα μπορούσε να εξεταστεί η μετατόπιση του χρονικού ορίου για τη βιωσιμότητα του χρέους στο 2022, έτος στο οποίο μπορεί να αναμένεται ότι ο λόγος χρέους-προς-ΑΕΠ θα πέσει κάτω από το 120% μέσω της ταυτόχρονης εφαρμογής... των μέτρων", συνεχίζει.

Σύμφωνα με το έγγραφο, μία μείωση των επιτοκίων στα διμερή δάνεια προς την Ελλάδα κατά 70 μονάδες βάσης άνω του κόστους χρηματοδότησης (από τις 150 μονάδες βάσης που ισχύουν σήμερα), θα περιόριζαν το χρέος κατά 1,4% του ΑΕΠ έως το 2020. Μία πολύ μεγαλύτερη μείωση του επιτοκίου, στις 25 μονάδες βάσης, θα μείωνε το χρέος κατά 5,1% του ΑΕΠ έως το 2020.

Ενδεχόμενη αναβολή της αποπληρωμής των τόκων στα δάνεια που λαμβάνει η Ελλάδα από το EFSF κατά 10 έτη, από το 2022 και πέρα, θα μείωνε το χρέος κατά 43,8 δισ. ευρώ, ή 16,9% του ΑΕΠ.

Εάν επέστρεφε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) τα κέρδη που αποκομίζει από τα ελληνικά ομόλογα που διακρατεί, το ελληνικό χρέος θα έπεφτε άλλα 4,6% του ΑΕΠ έως το 2020, ανέφερε το έγγραφο.

Μία επαναγορά ελληνικών ομολόγων αξίας 10 δισ. ευρώ από ιδιώτες επενδυτές με έκπτωση 50% θα μείωνε το χρέος κατά 2,4% του ΑΕΠ έως το 2020.

Αλλά ακόμα και αν λαμβάνονταν όλα αυτά τα μέτρα μαζί, το χρέος θα παρέμενε το 2020 πάνω από τα 120% του ΑΕΠ -το όριο που έχει θέσει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ως κριτήριο βιωσιμότητας΄, επισημαίνεται στο έγγραφο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: